Stuur een mail
Nieuws
Terug naar het nieuwsoverzicht

In 6 stappen naar earned attention

In de huidige wereld vol prikkels, gefragmenteerde media, personalisatie en de roep om transparantie is aandacht van je doelgroep iets dat je moet verdienen. Aandacht en tijd zijn schaars. Mensen willen aandacht aan merken besteden, zolang de content relevant is en het hun leven verrijkt.

Maar hoe verdien je aandacht voor jouw bedrijf in deze veranderende wereld? Klaas Weima van Energize ontwikkelde een Journey planner voor Verdiende Aandacht® bestaande uit 6 stappen:

1.Beschrijf jouw Brand personality

Wie ben je en wat maakt je uniek? Waarom bestaat jouw organisatie en nog belangrijker: waarom zou jouw doelgroep daar om geven?

2.Bepaal je doelstelling

Wat zijn je doelstellingen en hoe meet je hoe succesvol je bent? Wil je de merkbekendheid vergroten, het imago verbeteren, verkoop stimuleren of trouwe fans creëren? En welke kpi’s koppel je aan die doelstelling?

3.Ontdek jouw publiek

Wie wil je aanspreken? Wie is je doelgroep? Wat motiveert hen? Welke vragen hebben zij? Wat houdt hen wakker? Hoe kun je met hen verbinden? En kun je dit vertalen naar personas?

4.Creëer een concept

Welke boodschap wil je overbrengen naar je publiek en welk bewijs ligt hieraan ten grondslag? Wat is het basis idee waarop jouw content gebaseerd is? En hoe ga je het publiek activeren?

5.Kies een hybride media mix

Welke paid media zet je in om als katalysator te werken voor jouw boodschap? Welke social media kun je inzetten om jouw boodschap te versterken? Welk owned media kanalen kan je inzetten?

6.Evalueer en optimaliseer

Hoe ga je de prestatie monitoren? Hoe kun je optimaliseren? Wat heb je nodig om direct te kunnen reageren? 

Zelf aan de slag om aandacht te verdienen met jouw merk?

Download hier de journeyplanner

Dit artikel is gebaseerd op informatie uit het college Het creëeren van return on business: earned attention gegeven door Klaas Weima tijdens de Collegereeks Strategische Agrimarketing van Boerderij Academy en Nyenrode Business Universiteit. De Journey planner is uitgegeven onder de Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported licentie en vrij beschikbaar op de website van Energize. Voor de inhoud van deze licentie kijk op https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/. 

Tags

Categorie

Bekijk alle

Over Klaas Weima

Klaas Weima, oprichter van Energize, publiceerde een boek vol interviews van leiders in marketing, reclame en popcultuur die debatteren over het onderwerp Verdiende Aandacht®.

Klaas is een van de sprekers tijdens de Collegereeks Strategische Agrimarketing van Boerderij Academy en Nyenrode Business Universiteit. Tijdens zijn college Het creëren van return on business: earned attention leer je alles over het verdienen van aandacht met je merk.